Kuinka saada ADHD hallintaan?

Elämäntapamuutos
06.09.2019
Kaupallinen yhteistyö: Jounin Kauppa

Viime blogissani sivusin hiukan aihetta, miten olen saanut mieltäni rauhoittumaan. Tämä prosessi on ollut itse asiassa päällä jo pidemmän aikaa. Jos olet seurannut blogiani, olet varmaan huomannut, miten tämä tarina on kehittynyt itselläni pikku hiljaa.

Reilu vuosi sitten tuli ADHD-diagnoosi, sitten aloitin elämäntapamuutoksen ja lääkityksen mielenvilkkauteen. Sitä seurasi ankara treeniputki ja ruokavalion muutos, joka ajoi minut ylikunnon partaalle.

Ylikuntohan ei tarkoita, että olisin superkunnossa, vaan treenasin kuntotasooni nähden liikaa ja väsyin. Suurin yllätys mulle oli alkuun, kuinka vähän treenaaminen ja ruokavalio vaikutti mielenrauhaan ja unensaantiin. Minun kohdalla vaikutus oli lähestulkoon nolla.

Meteliä

Minun on tässä kohtaa pakko avata hiukan tuota pääni sisäistä maailmaa. Kun sanon, etten saa unta, se johtuu rauhattomasta ja vilkkaasta mielestäni. Tuntuu kuin päässäni olisi sata kanavaa auki ja kaikki ne kanavat työntävät ulos ajatuksia, musiikkia, hälinää, ongelmia ja huolia. Välillä tuosta ajatusten tulvasta on hyötyä, kun pitää ideoida jotain uutta, mutta iltaisin, kun pitäisi mennä nukkumaan ja tuo ajatusten tulva on päällä, nukkuminen on mahdotonta.

Eikä siinä vielä kaikki! Olen koko ikäni myös eläytynyt ajatuksiini. Eli jos on tullut innostuneita ajatuksia, olen innostunut. Jos on tullut ahdistavia ajatuksia, olen ahdistunut. Mikä tuossa tulvassa on vielä hullua, sitä vyöryä ja tunteiden metakkaa ei ole pystynyt hallitsemaan millään tavalla. Sama meteli on häirinnyt keskittymistäni. Muistan, kuinka koulussakin olen mieluummin seuraillut ajatuksiani ja sen myötä opettajien opettamat asiat ovat kaikuneet kuuroille korville.

ADHD-lääkityksen aloittaminen oli minulle hyvä juttu. Sain kohtalaisen nopeasti suljettua päästäni kanavia, joita tuohon mennessä olin turruttanut viinalla ja muilla lääkkeillä. Olen aina kuvitellut kärsiväni unettomuudesta, mutta tosiasiassa unettomuuden on aiheuttanut rauhattomuus. ADHD-lääke ei kohdallani toiminut ihan moitteettomasti. Auttoi kyllä, mutta siinäkin oli sivuoireina käsien hikoilu, muutuin passiiviseksi ja kaikkina päivinä se ei toiminut. Tärkein oivallus oli kuitenkin niinä päivinä, milloin se toimi! Aloin miettimään, ”jos mielen saa hiljentymään lääkkeillä, on oltava keino, miten sen saa hiljaiseksi myös luonnollisesti”.

Tuosta ajatuksesta lähtikin liikkeelle etsintä luonnonmukaisesta mielen hiljentämisestä. En suostunut uskomaan että ADHD on ominaisuus, jota ei voi kontrolloida tai että se on vain hallittavissa lääkkeillä.

Urheilu ja ravinto eivät pelkästään tuoneet rauhaa. Toki niiden avulla jaksaminen oli eri luokkaa, mutta mielenrauhalle vaikutus oli nolla. Moni oli minulle jo aiemmin tarjonnut joogaa, meditointia ja muita mielenrauhoittamiseen tarkoitettuja treenejä, mutta ne olivat kohdallani osoittautuneet liian hankaliksi harjoittaa. Mietipä tilannetta, kun koetat tietoisesti rauhoittua ja mielesi saa vallan, etkä osaa hallita sitä yhtään. Siinä on hiukan haastava harrastaa meditaatiota.

Minä en ole ajatukseni

Oli pakko löytää joku toinen tie. Muistin, että kaverini oli tarjonnut minulle hengitysharjoituksia useamman vuoden ajan. Olen niihin suhtaunut aina skeptisesti, koska kaikkihan osaavat hengittää. Tuo oli mielipiteeni hengitysharjoituksista. Nyt oli kuitenkin pakko nöyrtyä ja lähteä koettamaan, olisiko hengittämisestä apua.

Yllätys oli mieletön, kun jo ensimmäisellä etähengityssessiolla mieleni meni aivan uuteen tilaan! Se rauhoittui ja hiljeni. Tuohon yhdistettiin sitten vielä kylmäharjoittelu, jonka tein niin, että pelkästään upotin käteni ja jalkani jäillä täytettyyn ämpäriin. Tuo kokeilu oli oikeastaan ratkaiseva niitti tälle tielle, millä nyt olen. Toki rauhattomuus palasi hyvin nopeasti takaisin, mutta se todisti minulle, että tietyillä tekniikoilla mielen saa hiljaiseksi. Ja kun mielen saa hiljaiseksi, pystyt hallitsemaan ajatusten tulvaasi paljon helpommin.

Aloitin tuon kokeilun jälkeen säännölliset kylmäharjoittelut. Olen kohta neljä kuukautta käynyt pelkästään kylmissä suihkuissa. Olenneljän kuukauden ajan lopettanut jokaisen ottamani suihkusession kylmään suihkuun. Voin nykyään olla pitkiä aikoja jäävedessä, mitä aiemmin en sietänyt yhtään. Pointti tuolla kylmällä on se, että se rauhoittaa mieltäni. Kun sain tuon mielenhallinnan jotakuinkin haltuun, niin elokuun alussa kuvioihin on tullut meditointi ja mietiskely. Olen koko kesän kulkenut luurit päässä pitkin metsiä ja kuunnellut opetuksia mielestä ja ajatusten hallinnasta. Kesän aikana tuli käveltyä 900 kilometriä, joten voit uskoa, että paljon on tullut opiskeltua.

Tajusin jossain kohtaa, että minä en ole ajatukseni. Eli jokainen ajatus, mikä päähäni pilkahtaa, ei ole ”minun ajatus”, eikä minun tarvitse eläytyä siihen tai ottaa kantaa siihen ollenkaan. Otin sellaisen ”ulkopuolisen roolin” ja aloin tarkkailla ajatuksiani tai päästämään niistä irti. Ja tuo keino on ollut käytössäni myös meditoidessani.

Onnellisuuden avaimet

Ajatusten kontrolloimista helpottaa aivan hulluna, kun jättää vähemmälle ärsykkeet, jotka aiheuttavat ajatuksia, mielipahaa tai muuten vain myrkyttävät mielesi. Nämä ovat sosiaalinen media, telkkari, lehdet ja radio. Kuulostaa aika helpolta jättää ne pois? No, ei niitä tarvitse kokonaan jättää, mutta omalta kohdaltani olen lopettanut telkkarin katsomisen lähes täysin. Myös ruutuaika on vähentynyt paljon ja nykyään en myöskään katso suoratoistopalveluita ollenkaan. Käytän kaiken tuon ajan itseni kehittämiseen.

Olen vasta muutaman viikon tehnyt näitä harjoituksia käytännössä ja tulokset ovat olleet mielettömiä. Mieleni on pääsääntöisesti tyyni, impulsiivisuus on laskenut huomattavasti, olo on autuaampi, saan unen noin 5-10 minuutissa, nukun paremmin ja yleinen onnellisuuden tila on noussut sata prosenttia.

Matka on kuitenkin alussa ja tiedän, että elämä viskoo eteen haasteita, joissa tulee vielä takapakkeja. Tärkeintä on kuitenkin, että olen löytänyt tien, mistä uskon löytäväni onnellisuuden avaimet. Ja se onnellisuus tulee sisältä, ei ulkopuolelta. Vaikka tienaisin miljoonia, vaikka saisin joka vuosi uuden urheiluauton tai minulla olisi varaa ostaa maailman isoin jahti ja mulla olisi maailman menestynein yritys, ne eivät minulle onnea toisi, jos en osaisi nauttia sisäisestä rauhasta.

Voi kuulostaa hippien touhulta, mutta täytyy sanoa että heidänkin jutuissaan on ollut pointtia. Tällä hetkellä tuntuu absurdilta ajatukselta, että mulla on koskaan ollutkaan unettomuutta tai vilkkautta mielessä. Tuntuu oudolta, että stressiä voi edes olla olemassakaan. Hah! Tottakai myös tiedän, kuinka helposti asiat voivat muuttua, mutta on tämä mielen ja sielun maailma jännä ja tuntematon!

Seonnut? En ole

Tiedän myös, että osa jengistä lukee tätä karvat pystyssä, koska länsimainen tiede on opettanut jotain muuta. Tiedän, että siellä elää epäilyksen siemeniä, että olenko seonnut tai jotain muuta vastaavaa. En ole. Olen tällä hetkellä mielenterveyteni puolesta paremmassa iskussa kuin koskaan.

Voisin värkätä blogia tuosta mediankäytön vähentämisestä. Grönlannissa meillä oli totaalinen offline-tila ja siellä havaitsin taas, kuinka sillä on positiivinen vaikutus uneen ja mieleen. Minun mielestäni ihmisen tietoisuuden avaaminen olisi paras asia, mitä ihmiskunta voisi tulevaisuudessa saavuttaa. Ja nyt en puhu tieteen saavutuksista. Mutta näistä löpinöistä myöhemmin lisää.

Pistä teksti jakoon, jos homma kiinnosti, nakkaa kommenttia tai kerro omia kokemuksia aiheesta!

Sampo

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*

*