Kuinka tehdä elämäntapamuutos?

Elämäntapamuutos
04.07.2019
Kaupallinen yhteistyö: Jounin Kauppa

Ensimmäiseksi haluan sanoa, etten ole lisensoitu elämäntapavalmentaja tahi personal trainer. Kaikki kirjoittamani perustuu omiin kokemuksiini ja mielipiteisiini, joilla ei ole mitään tieteellistä faktaa.

Olen aloittanut ja lopettanut elämäntapamuutosprojekteja elämäni varrella useita satoa kertoja. Kaava on noudattanut lähestulkoon aina samaa rataa. Ensin on tullut itseinho joko peilikuvan, vaakalukeman, kännimorkkiksen tai oman huonon olon kautta. Sen jälkeen olen halunnut mahdollisimman nopeita muutoksia kehooni ja aiemmin olen googlannut ”kuinka pudotan 10kg mahdollisimman nopeasti” tai pikadieetti-ohjeita.

Olen myös ostanut palveluita personal trainerilta ja halunnut heiltä ruokavalion, treeniohjelman ja ohjeet lisäravinteisiin, millä saan tuloksia mahdollisimman nopsaan. Olen myös kokeillut paastoja, kehonkuurausta, laihdutusnappeja, juomia ja kaikki mahdolliset lisäravinteet, mitä markkinoilla on tarjolla ollut. Mulle ei ole kelvannut mitkään “syö terveellisesti”- tai lautasmalli-ohjeet, koska ne ovat liian hitaita metodeja ja en saa motivaatiota siitä, että rasva sulaa 100-500 grammaa viikossa. Hell no!

Näiden ruokavaliokikkailujen ohella olen aina aloittanut kuntoilun täysillä! Olen joko googlannut tai hankkinut megalomaaniset treeniohjeet pt:ltä. Vaatinut viikkooni 2-5 salitreeniä ja päälle aamuhölkät ja palauttavat treenit. Olen tutkinut liikunnallisia keskustelupalstoja, kahlannut fitnesslehtiä ja urheilijoiden Instagram-sivuja ja koittanut oppia sieltä kaiken mahdollisen treeniin ja ruokaan liittyvän materiaalin.

Näissä kaikissa metodeissa vaikutus on ollut samantyyppinen. Paino on lähtenyt putoamaan ja olen jaksanut niitä ihmekikkailuja muutaman viikon tai kuukauden ja sitten on iskenyt pohja vastaan. Se on tullut joko väsymyksen tai jonkun epäonnistumisen kautta. Useasti paluu vanhoihin tapoihin on tullut esimerkiksi juhlittujen viikonloppujen tai sairastumisten jälkeen. Paluu vanhoihin tapoihin voi tapahtua myös hissukseen. Treenikerrat vähenevät, koska tuntuu, ettei vain jaksa sitä älytöntä määrää liikkumista ja ruokavaliokin rupeaa tuntumaan puuduttavalta. Ei vain jaksa sitä puntarin kanssa räpläämistä eikä maustamaton kanakaan maistu enää kolmen viikon jälkeen muulta kuin puulta.

Mässäilyä, liikkumattomuutta ja alkoholia

Viime syksynä otin pitkän mietinnän tästä minun epäonnistumisen anatomiasta ja lähdin pohtimaan syitä, jotka estävät minua onnistumasta elämäntapamuutoksessa. Otin oikein kriittisen otteen ja listasin kaikki asiat, jotka ovat vieneet minua alaspäin. Se oli todella karua listausta. Siellä oli paljon minulle ”tärkeitä” asioita ja jopa sellaisia, jotka vaikuttavat palkkapussiini. Tosin suurin osa opituista tavoista oli hyödyttömiä, kuten vaikka mässäily, alkoholi ja liikkumattomuus, mutta niistä vieraantuminen tuntui vain vaikealta. Totta kai.

No lähdetäänpäs perkaamaan minun sen aikaista listaa. Liikunnan vähyys oli yksi suuri syy. Liikaa staattista istumista, liian vähän aikaa urheiluun ja liikaa huonoa ruokaa. Mistä nämä johtuivat? Tein paljon puhekeikkoja, ajoin ja istuin paljon autossa ja söin todella epäsäännöllisesti.

Tämän lisäksi elämääni kuului paljon ravintolassa istuttuja iltoja, joihin kuului kaikki ruokalajit viineineen ja oluineen. Jatkuva liikkuminen lisäsi myös minun stressitasojani. En saanut olla niin paljon kaupalla kuin olisin halunnut ja sitä kautta stressi nousi päässäni, kun minulle asiasta huomautettiin. Se oli siinä kohtaa todella vaikea yhtälö, sillä jokaisesta parin tunnin puhekeikasta maksettiin kuitenkin saman verran, mitä minulle jäi kaupasta palkkaa per kuukausi.

Päätin kuitenkin, että järjestän aikaa elämääni ja en ota enää näitä keikkoja.

Personal trainerin viisaat sanat

Toinen stressin aihe oli jatkuva mainostaminen. Minua pyydettiin milloin mihinkin firmaan tekemään mainoksia ja ne olivat todella hyviä juttuja rahallisesti, mutta aiheuttivat saman ongelman kuin puhekeikatkin. Silti päätin, etten tee enää niitä vaikka taloudellinen tappio siinä nouseekin kymmeniintuhansiin euroihin vuodessa.

Huomasinkin hyvin pian, että mullahan alkoi kalenteriin vapautua aikaa. Sitä aikaa, mitä mulla ei aiemmin yksinkertaisesti ollut! Jopa kymmeniä tunteja tuli viikoittain lisäaikaa ja se oli mulla nyt käytettävänä itseeni. Jatkoin elämäni tutkiskelua ja mietiskelin sanoja, joita personal trainerini oli minulle vuosien aikana sanonut satoja kertoja.

”Riittävä ruokavalio sinulle on, kun syöt lautasmallin mukaan, välipalat ja aina mahdollisimman puhdasta ruokaa. Jätä mätöt mahdollisimman vähälle ja kun olet tarpeeksi kauan syönyt oikein ja puhdasta ruokaa, et tule kaipaamaan mättöruokia.”

Samaa viisautta hän tarjosi myös liikunnan puolelta.

”Tärkeintä on, että liikut monipuolisesti ja säännöllisesti. Ei sinun tarvitse junttipunttia kiskoa, että saat lihaksia, vaan keskity monipuoliseen liikuntaan, joka vahvistaa kuntoasi. Liikkuvuus kehittyy siinä samassa.”

Häneltä tuli myös todella hyvät neuvot painon tarkkailuun.

”Heitä se vaaka vaikka järveen. Se ei kerro sinun kunnostasi yhtään mitään. Painon tarkkailu on täysin turhaa, koska lihas painaa enemmän kuin läski ja paino voi vaihdella useita kiloja päivässä jo pelkästään nesteiden takia.”

Näiden kelojen takia ajattelin, että kun kaikki nämä omat hulluttelut on jo koitettu, niin koitetaan sitten pitkän kaavan mukaan. Otetaan lautasmallit ja säännöllinen liikunta elämään mukaan.

Nythän ne rupesi jo mahtumaan kalenteriinkin.

Armollinen, mutta päättäväinen

Yksi asia, joka mulla myös on tökkinyt kaikessa, on ollut unenpuute ja sen hoitaminen alkoholilla tai lääkkeillä. Unenpuute puolestaan on johtunut tästä vilkkaasta nupista. Tämä asia piti saada hanskaan myös ja olenkin sen nyt saanut lapaseen, mutta siitä pitää tehdä ihan kokonainen kirja, että pystyn selventämään, miten tämä prosessi on mennyt.

Joka tapauksessa mie jätin myös alkoholin pois kuvioista, koska se on ollut myös suuri syy lihomiseen, ongelmiin ja painonnousuun. Jos alan oikein miettimään, niin nykyään alkoholin käytöstä ei seuraa koskaan mitään hyvää. Ei koskaan. Toistan. Ei koskaan.

Sovin alkuun itselleni myös sellaisen diilin, että olen armollinen itselleni, mutta silti päättäväinen ja johdonmukainen. Päätin, että nyt kun elämäntapamuutos alkaa, niin sen täytyy olla semmoinen, jonka kanssa pystyn elämään läpi elämän. Ruokavalio täytyy olla sen mukainen, että pystyn syömään sen mukaan läpi elämäni ja liikunnan määrä ja laatu pitää olla semmoista, jonka kanssa tulen toimeen koko elämäni.

Tottakai tiesin myös sen, että alkuun pääni sisältä tulee näiden muutosten vastustamista, koska kroppa ja mieli ei ole vielä tottunut uuteen elämään. Siinä en antanut periksi yhtään, vaan runnoin muutokset läpi. Huomasin myös semmoisen asian, että muutoksen läpiviemiseen päälle pitää antaa aikaa. Siinä voi mennä useampi viikko, ennen kuin lautasmalli ja yhden lautasellisen syömismalli alkaa tuntua hyvältä ja siihen, että se muuttuu automaattiseksi tavaksi voi mennä useampi kuukausi. Sama liikunnan kanssa.

Lipsuilla saa, mutta se ei saa jäädä päälle!

Olen tutkinut näin jälkeenpäin, että mulla meni noin kuusi kuukautta siihen, että aloin oikeasti nauttimaan liikkumisesta. Se on aika pitkä aika, kun vertaa näitä pikadieettiohjelmia sun muita, joissa luvataan maat ja taivaat tapahtuvaksi viikoissa. Voihan ne monelle antaa hyvän alun, mutta muutokseen pääseminen vaatii pitemmän ajan.

Olen nyt harjoitellut tätä elämäntapamuutosprojektia vajaan vuoden. Rasvaprosenttini on tippunut noin 13-16 prosenttia. Jaksan juosta puolimaratonin, vaikka aamulenkiksi, penkistä nousee 110 kiloa ja yleinen vointini on 600 prosenttia parempi kuin ennen. Treenimetodini on ollut se, että pyrin liikkumaan monipuolisesti enkä ole mitenkään höyrähtänyt mihinkään tiettyyn lajiin. Näin kesäisin hölkkäilen, kävelen ja pyöräilen paljon. Teen 1-3 kertaa viikossa voimatreenejä joko jumppatyyppisesti tai salilla. Syön lautasmallin mukaan, mutta saatan herkutellakkin vaikka useampanakin päivänä. Pääasia, että palaan uuteen elämäntapamalliin pian. Tässä voi soveltaa 80/20-sääntöä. Eli 80% ajastani elän hyvin ja 20% ajasta voin antaa tilaa lipsuilulle. Kunhan se lipsuilu ei jää päälle!

Oman kehon painolla treenaaminen riittää alkuun aivan täydellisen hyvin, jos et ole liikkunut paljoa ja pienetkin parannukset elämään ovat moninkertaisesti parempia kuin se, että et liiku ollenkaan tai sitten alat repimään liian lujaa alkuun. Kannattaa käyttää todella paljon aikaa oman lähtötason arvioimiseen ja lähteä tekemään muutokset pikkuhiljaa. Keho ja mieli adaptoituu muutoksiin aika hissukseen eikä se kykene tekemään liian montaa muutosta kerralla. Terve järki mukaan ja täytyy muistaa, että muutokset eivät näy kehossa heti. Siinäkin pitää antaa aikaa itsellensä.

Näin! Mulla varmaankin jäi sata eri asiaa sanomatta ja monta asiaa selittämättä paremmin. Toivottavasti tästä nyt kuitenkin on jotain apua joillekin samojen ongelmien kanssa painiville.

Erityiskiitokset haluan antaa Levi Wellnessin yrittäjälle Laura Peipolle, joka on antanut mulle parhaat neuvot tähän liikuntaan ja ravintopuolen hommiin! Kiitos!

Sampo

Kommentoi

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *


*

*